nieszawa.pl

Gmina Miejska Nieszawa

Historia przeprawy promowej

Historia przeprawy promowej

Prom na rzece Wiśle

Od wieków przeprawa łączyła jedną z głównych arterii drogowych.
Był to stary trakt z Radziejowa przez Osięciny, wiodący przez Wisłę na wysokości Przypustu w pobliżu Nieszawy, łączący się poprzez przystań, z drogą do Lipna.
Do wybuchu wojny w 1914 r. przeprawa przez Wisłę na Przypuście prowadzona była za pomocą drewnianych różnej wielkości promów lub zwykłych łodzi.

W dni targowe ruch był olbrzymi. Nieszawa wówczas była nadgranicznym miastem powiatowym, posiadającym komorę celną. By przyspieszyć przeprawę podczas jarmarków sprowadzano statki parowe z Włocławka.

Po odzyskaniu niepodległości w1918 roku warunki uległy zmianie. Siedzibę starostwa przeniesiono do Aleksandrowa Kujawskiego. Komora celna przestała istnieć. Przeprawy przez Wisłę zmalały.

W 1933 roku władze miasta zakupiły w Kierownictwie Budowy Mostu Drogowego na Wiśle w Toruniu prom transportowy, metalowy i łódź motorową.

Przy pomocy tego sprzętu uruchomiono 20 sierpnia 1933 roku po raz pierwszy przewóz motorowy, nazwany imieniem wojewody warszawskiego Stanisława Twardo.

Początkowo prom kursował na starym miejscu naprzeciw starego traktu do Lipna, ale po pewnym czasie postanowiono zbliżyć przystań promową do śródmieścia Nieszawy – do wylotu ul. Mickiewicza, gdzie jest do dzisiaj.

Po II wojnie światowej stary już wówczas prom nie nadawał się do dalszej eksploatacji i sprzedany został na złom. W zamian Nieszawa otrzymywała corocznie od 1956 roku, na sezon nawigacyjny, statek – prom “Wodnik” należący do Żeglugi Rzecznej, przystosowany do przewozu większej ilości pojazdów i osób. Pływał do 1970 roku. 

Od 1970 roku zaczął pływać nieduży prom o prostej konstrukcji z przymocowaną do boku motorówką, zastępowaną później innymi jednostkami napędowymi.

Obecny prom jest pierwszą i obecnie jedną z dwóch tego typu jednostek pływających w Polsce.

Został zbudowany w 1991r. jako prototyp w Stoczni w Sandomierzu. Nieszawski prom oddano do użytku 2 maja 1992r. Jest to jednostka płaskodenna o zanurzeniu  50 – 70 cm i nośności 16 ton. Jej szerokość wynosi prawie 12 m, a długość 23 m. Posiada napęd hydrauliczny, boczno-kołowy. Prom obsługują 2 osoby: kapitan i marynarz.

Poza promem kursującym między dwoma brzegami Wisły Nieszawa posiada też inny prom przycumowany do nabrzeża, który zawitał do miasta w 2013 r.

Prom “Wacław II” do niedawna był jednostką należącą do powiatu elbląskiego i przez ostatnie 12 lat obsługiwał ruch kołowy na rzece Nogat w Kępinach Wielkich.

Prom „Wacław II” jest ciekawą atrakcją turystyczną  w Nieszawie, choć nie służy do przewozu pasażerów. Jest miejscem spotkań kulturalnych i koncertów.

Scroll to Top
Skip to content