Historia przeprawy promowej
![Prom na rzece Wiśle](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/prom-15.08.20-11-xxl-768x432.jpg)
Od wieków przeprawa łączyła jedną z głównych arterii drogowych.
Był to stary trakt z Radziejowa przez Osięciny, wiodący przez Wisłę na wysokości Przypustu w pobliżu Nieszawy, łączący się poprzez przystań, z drogą do Lipna.
Do wybuchu wojny w 1914 r. przeprawa przez Wisłę na Przypuście prowadzona była za pomocą drewnianych różnej wielkości promów lub zwykłych łodzi.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/port-2-md.jpg)
W dni targowe ruch był olbrzymi. Nieszawa wówczas była nadgranicznym miastem powiatowym, posiadającym komorę celną. By przyspieszyć przeprawę podczas jarmarków sprowadzano statki parowe z Włocławka.
Po odzyskaniu niepodległości w1918 roku warunki uległy zmianie. Siedzibę starostwa przeniesiono do Aleksandrowa Kujawskiego. Komora celna przestała istnieć. Przeprawy przez Wisłę zmalały.
W 1933 roku władze miasta zakupiły w Kierownictwie Budowy Mostu Drogowego na Wiśle w Toruniu prom transportowy, metalowy i łódź motorową.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/Prom-przed-1939-r.-Twardo-md.jpg)
Przy pomocy tego sprzętu uruchomiono 20 sierpnia 1933 roku po raz pierwszy przewóz motorowy, nazwany imieniem wojewody warszawskiego Stanisława Twardo.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/twardo-md.jpg)
Początkowo prom kursował na starym miejscu naprzeciw starego traktu do Lipna, ale po pewnym czasie postanowiono zbliżyć przystań promową do śródmieścia Nieszawy – do wylotu ul. Mickiewicza, gdzie jest do dzisiaj.
Po II wojnie światowej stary już wówczas prom nie nadawał się do dalszej eksploatacji i sprzedany został na złom. W zamian Nieszawa otrzymywała corocznie od 1956 roku, na sezon nawigacyjny, statek – prom “Wodnik” należący do Żeglugi Rzecznej, przystosowany do przewozu większej ilości pojazdów i osób. Pływał do 1970 roku.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/wodnik1-md.jpg)
Od 1970 roku zaczął pływać nieduży prom o prostej konstrukcji z przymocowaną do boku motorówką, zastępowaną później innymi jednostkami napędowymi.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/pnieszawa-2-md.jpg)
Obecny prom jest pierwszą i obecnie jedną z dwóch tego typu jednostek pływających w Polsce.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/prom-11.05.21-md.jpg)
Został zbudowany w 1991r. jako prototyp w Stoczni w Sandomierzu. Nieszawski prom oddano do użytku 2 maja 1992r. Jest to jednostka płaskodenna o zanurzeniu 50 – 70 cm i nośności 16 ton. Jej szerokość wynosi prawie 12 m, a długość 23 m. Posiada napęd hydrauliczny, boczno-kołowy. Prom obsługują 2 osoby: kapitan i marynarz.
Poza promem kursującym między dwoma brzegami Wisły Nieszawa posiada też inny prom przycumowany do nabrzeża, który zawitał do miasta w 2013 r.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/waclaw-II-22-2-md.jpg)
Prom “Wacław II” do niedawna był jednostką należącą do powiatu elbląskiego i przez ostatnie 12 lat obsługiwał ruch kołowy na rzece Nogat w Kępinach Wielkich.
Prom „Wacław II” jest ciekawą atrakcją turystyczną w Nieszawie, choć nie służy do przewozu pasażerów. Jest miejscem spotkań kulturalnych i koncertów.
![](https://nieszawa.pl/wp-content/uploads/2023/04/DSC_0594-md.jpg)